Har du spørgsmål? Skriv til os her Brug for hjælp? Ring 78787027
Menu

UX DESIGN

En fantastisk User Experience er ikke bare godt for brugerne – det er også godt for forretningen.

UX handler om at undersøge kundernes oplevelser og optimere dem, så de får den bedst mulige brugeroplevelse. Med en UX-analyse kigger vores hold på brugeroplevelsen, lige fra kunderne lærer dig at kende, til de handler med dig og (forhåbentligt) skaber langvarige relationer med dig.

Vi undersøger, hvem dine kernebrugere er, hvordan de interagerer med dig, og hvilke forventninger de har til dig. Til sidst designer vi dine digitale platforme, så de giver dine brugere den bedst mulige oplevelse.

Vil du have optimeret din digitale brugeroplevelse? Kontakt os

blur-close-up-design-196645.jpg

Hvorfor skal man tænke på UX?

I det digitale univers er konkurrentens hjemmeside kun ét klik væk, og ofte findes der produkter/services på konkurrerende sider, der stort set er ens med dem, man selv tilbyder. Det er derfor vigtigt at kunne skille sig ud fra konkurrenterne på andre parametre end produktet, og her er ens User Experience et oplagt parameter.

En god User Experience kan gøre forskellen på om brugerne

  • forstår og gider at bruge din hjemmeside
  • vælger din hjemmeside, service eller teknologi fremfor dine konkurrenters
  • kommer trofast igen eller shopper rundt mellem de forskellige muligheder, næste gang de er på udkig efter det, du tilbyder.

Vil du give din konkurrent baghjul? Lad os tage en snak om dit UX design

Økonomiske gevinster ved at investere i UX

UX er en god investering, der kan øge din indtjening. Ved at investere i UX vil du opleve, at

  • jo nemmere dine kunder synes det er at bruge din side, jo bedre en oplevelse får de på den. Og det giver dem lyst til at komme tilbage. Og tilfredse kunder, der kommer igen, er loyale kunder. Dine kunders generelle tilfredshed stiger også, når de har en god oplevelse med et veldesignet produkt. Vi elsker nemlig produkter, der giver os det vi forventer - og måske endda også overrasker os positivt på vejen.
  • du har færre udgifter til din kundeservice. Med et site, der er nemt at bruge, vil dine kunder ikke have behov for at stille så mange spørgsmål. Enten fordi dit produkt virker, som det er, eller fordi du formår at svare på deres spørgsmål allerede på dit site. Win-win.
  • du undgår at kigge på et færdigudviklet produkt og tænke: "Hov! Det virker da ikke efter hensigten." For det har du allerede testet, at det gør. På den måde behøver du ikke bede om at få lavet store ændringer, og du kan spare mange penge på udviklertimer ved at gøre det rigtigt første gang.

Skal du inddrage UX i dit næste digitale projekt? Kontakt os og hør om mulighederne

 

Find problemer med test.PNG (1)

Vi udvikler, optimerer og vedligeholder

Samtidig er det ofte relativ nemt at lave store forbedringer i ens User Experience, fordi der ikke skal særligt store mængder af data til for at gøre en forskel.

Ved at teste med 5 brugere kan man finde 85 % af alle UX problemer.

Det betyder, at vores hold kan undersøge og forbedre jeres UX væsentligt bare ved at afprøve jeres nuværende kunderejse med 5 brugere. I forhold til de mange hundrede eller tusinder brugere der skal til for at lave en relevant kvantitativ analyse, er UX-analysen altså forholdsvis nem at lave.

Skal vi lave en UX-analyse af dit site? Kontakt os

UX-design med jeres brugere i fokus

Det helt essentielle hovedfokus i User Experience er jeres brugere, og hvordan I designer den bedst mulige oplevelse for dem.

Selvom mange virksomheder tror, de ved præcis

  • hvem deres brugere er
  • hvad brugerne leder efter
  • hvordan de foretrækker at lede
  • og hvorfor de gør det,

så bliver de fleste overraskede, når de går i gang med at undersøge den oplevelse, de skaber for deres brugere, og hvordan brugerne opfatter den.

Kontakt os og hør mere om mulighederne for dit projekt

Vi ser alle sammen verden fra vores eget udgangspunkt, og vores udgangspunkter er unikke. Selvom vi tror, at vi forstår, hvordan andre oplever noget, så er det sjældent tilfældet. UX kan lære os at forstå en oplevelse ud fra andres udgangspunkt.

Prøv at forestille dig at booke en sommerferie. Prøv så at forestille dig de forskellige målgrupper, der kan være på udkig efter en ferie. Det kan være børnefamilien med 2 børn og 2 voksne (som nok er dem, de fleste rejsebureauer taler til).

Men det kan jo også være et par pensionister, en gruppe veninder i midt 20'erne, et par i start 30'erne uden børn osv. Hvor børnefamilien leder efter et hotel med en god børnepool, så kan det være, at det er vigtigere for venindegruppen, at der sker noget i byen, mens pensionisterne værdsætter kulturelle oplevelser.

De forskellige præferencer har betydning for, hvilke søgekriterier der er relevante for den enkelte målgruppe at bruge, og hvordan rejsemålene skal præsenteres på hjemmesiden.

UX hjælper os med at forstå, hvordan vi taler bedst til vores primære målgruppe(r).

brainstorming-campaign-collaborate-6224.jpg

UX er meget mere end visuelt design og usability

"Når vi arbejder specifikt med en virksomheds UX, er det som om, der går et lys op for dem. Rigtig mange får øjnene op for, hvilke udfordringer deres brugere kæmper med, og hvor blinde de har været overfor dem. I dagligdagen kan det nemlig være svært at have et brugerorienteret fokus. Man har en tendens til at synes, det er godt nok, hvis bare det virker. Men hvis brugerne ikke får den der ekstra oplevelse ud af at besøge et site, så vender de ikke tilbage.

Brugere går på nettet for at spare tid, ikke bruge den. Så derfor er en sides usability en vigtig del af brugeroplevelsen. Hvis der er showstoppere undervejs, eller noget som ikke er logisk eller bare besværligt, så giver mange op og går tilbage til Google. Det kan man undgå ved at se på sidens usability. Vi kan tit gøre rigtig meget godt for en side ved at se på dens usability og optimere den dér, hvor den halter bagefter.

Men UX handler om meget mere end bare det visuelle design og usability. Det er der mange, der misforstår. Det handler også om, hvilken oplevelse brugerne får, når de møder ens forretning. Og det kan man kun finde ved at kigge på brugernes rejse. Alt det de går igennem, når de møder ens forretning. Det er afhængigt af så mange parametre, at man ikke bare kan kigge på best practice og efterligne de andre. Man bliver nødt til at finde ud af, hvordan man giver brugerne den der fantastiske wow-oplevelse, som gør, at de kommer igen, fortæller om deres oplevelse til andre og sidder tilbage med et smil på læben."

- Jeanette Bærentzen, UX-designer hos ovdal.dk

Har du spørgsmål til det med UX? Så kontakt Jeanette på 28 71 34 12 eller jeanette@ovdal.dk

Skal dine brugere have en fantastisk oplevelse, når de møder dig? Så kontakt os

Hvordan undersøger man User Experience?

Når vi undersøger din sides User Experience, kigger vores hold på

  • Hvordan brugerne oplever din forretning, når de møder den første gang. Hvilke indtryk og forventninger har de til din forretning, online såvel som offline. Opfylder du dem?
  • Den række af handlinger, som brugerne skal foretage for at få fat i dig, dit produkt eller din service. Måske har du forhindringer undervejs, der gør det besværligt, eller helt umuligt. Kan vi forbedre din usability eller User Interface, så det bliver nemmere for dem?
  • De tanker og følelser, som brugerne oplever undervejs i deres interaktion med din virksomhed. Er der noget, de mangler svar på, eller en ekstra service, de godt kunne tænke sig? Er du troværdig, og er din forretning gennemskuelig?
  • Den helhedsoplevelse din sides User Experience efterlader brugerne med. Har de lyst til at komme tilbage? Fik de den ekstra gode oplevelse, der gør, at de fortæller om din forretning til andre?

Skal vi undersøge, hvilken oplevelse dine brugere får på dit site? Kontakt os

blur-cellphone-close-up-196644-2.jpg

UX processen

For at skabe den bedste User Experience skal vi kende din forretning. Vi skal vide, hvad dine stakeholdere ønsker sig, hvilke forretningsmål du har, og hvilke brandværdier du skal kommunikere.

Dernæst skal vi lære dine brugere at kende. Vi skal forstå deres behov og ønsker for at forstå, hvor vi skal fokusere på at gøre deres oplevelse bedre. Her kan vi arbejde med en lang række metoder. Hvilke metoder, der passer til at undersøge din forretning, afhænger af, hvilke forretningsmål du ønsker at opfylde med en bedre User Experience.

Vi kan fx bruge

  • Benchmarking
  • Ekspertvurdering
  • Usability testing
  • Feltundersøgelser
  • Brugerinterview
  • Personaer
  • Card Sorting

Vi præsenterer dig for de indsigter og problemstillinger, vi har fundet gennem vores brugerundersøgelser, og sammen prioriterer vi dem.

Når vi er blevet enige om, hvilke problemstillinger vi skal løse, laver vi en skitse af et nyt design til dig. Her inddrager vi dine, dine stakeholderes og dine brugeres ønsker og behov samt best practice fra din branche.

Sidst tester vi den nye løsning af på jeres potentielle brugere for at bekræfte, at den virker efter hensigten. Hvis alt er, som det skal være, sender vi det videre til vores grafiske designere og udviklere, der sørger for at realisere løsningen. Hvis det ikke virker helt efter hensigten, springer vi tilbage i processen og gentager de nødvendige trin, så vi ender med den perfekte løsning.

Vil du give dine brugere en bedre digital oplevelse? Så kontakt os

Dem har vi hjulpet med UX